Nederlands   English
 1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11 

dommekracht / jack

ALEX DEN OUDEN
EINDHOVEN - NEDERLAND

 1024×768
   (min.)
Oude techniek en werktuigbouw,
industriŽle geschiedenis en archeologie
Historical engineering and technology,
industrial archaeology and history
© AdO 1998 ... 2004

     


      Terug naar de index der artikelen ...                Back to the index of articles ...   

  De vliegtuigontwerper Frederik (Frits) Koolhoven
Nederlandsche Maatschappij voor Luchtvaart (1910-1912)
Koolhoven in Engeland (1912-1919)
Nationale Vliegtuig-Industrie (1920-1925)
Koolhoven-Vliegtuigen (1925-1931)
Koolhoven-Vliegtuigen (1932-1933)
N.V. Koolhoven-Vliegtuigen (1934-1940)
De Koolhoven-fabriek op Waalhaven, circa 1939
  The aircraft designer Frederik (Frits) Koolhoven
Nederlandsche Maatschappij voor Luchtvaart (1910-1912)
Koolhoven in England (1912-1919)
Nationale Vliegtuig-Industrie (1920-1925)
Koolhoven-Vliegtuigen (1925-1931)
Koolhoven-Vliegtuigen (1932-1933)
N.V. Koolhoven-Vliegtuigen (1934-1940)
The Koolhoven factory on Waalhaven, c. 1939

Nederlandsche Maatschappij voor Luchtvaart (1910-1912)

De Nederlandsche Maatschappij voor Luchtvaart werd in 1910 gesticht door de automobielfirma Verwey en Lugard, toen gevestigd aan de Laan van Noord Oost Indië te 's-Gravenhage. Als vestigingsplaats voor de nieuwe onderneming werd de Soesterbergse heide gekozen. Hier bouwden in de herfst van 1910 Frits Koolhoven - constructeur en auto­coureur - en Henri Wijnmalen - ex-student medicijnen - Nederlands eerste vliegtuig van Nederlands ontwerp: de "Heidevogel". Eerlijkheids­halve moeten we opmerken, dat "Heidevogel" nog wel tamelijk sterk gebaseerd was op de Farman tweedekker.

Nederlandsche Maatschappij voor Luchtvaart (1910-1912)

The Nederlandsche Maatschappij voor Luchtvaart was established in 1910 by the firm of Verwey en Lugard, car dealers of the Laan van Noord Oost Indië in the Hague. The new company settled on the Soesterbergse heide. Here, in the autumn of 1910, Frits Koolhoven - engineer and racecar driver - and Henri Wijnmalen - flipped student of medicine - together constructed "Heidevogel", the very first Dutch-designed and Dutch-constructed airplane. To be fair, we must remark that "Heidevogel" showed strong similarities to the Farman biplane.

In onderstaande foto zien we Wijnmalen links en Koolhoven rechts, poserend in "Heidevogel".

In the photo below we see Wijnmalen to the left and Koolhoven to the right, posing in "Heidevogel".

Wijnmalen (links) en Koolhoven (rechts) in de Heidevogel
Wijnmalen (left) and Koolhoven (right) in Heidevogel

Wijnmalen en Koolhoven hadden elkaar leren kennen in Frankrijk, toen zij daar leerden vliegen. Koolhoven werd leider van de fabriek, Wijn­malen ontfermde zich over de vliegschool die deel uitmaakte van de Neder­landsche Maatschappij voor Luchtvaart. Gedurende 1911 werden met "Heide­vogel" demonstraties gegeven. Aan het eind van het jaar ging de onderneming failliet.

Wijnmalen and Koolhoven first met in France, when they took their flying instruction there. Koolhoven became Technical Manager while Wijnmalen took care of the Flying School which also formed part of the Nederlandsche Maatschappij voor Luchtvaart. During 1911 "Heidevogel" flew various demonstrations. At the end of that year, the company was bankrupt.

Heidevogel in volle vlucht
Heidevogel in full flight

Motor
Topsnelheid
Startgewicht
Spanwijdte
Lengte

Gnome 50 pk
circa 65 km/u
750 kg
17,4 m
11,9 m

Engine
Maximum speed
Starting weight
Wingspan
Overall length

Gnome 50 hp
c. 65 km/h
750 kg
17,4 m
11,9 m


naar de top    naar de top to the top    to the top