Nederlands   English
 1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11 

dommekracht / jack

ALEX DEN OUDEN
EINDHOVEN - NEDERLAND

 1024×768
   (min.)
Oude techniek en werktuigbouw,
industriële geschiedenis en archeologie
Historical engineering and technology,
industrial archaeology and history
© AdO 1998 ... 2004

     


      Terug naar de index der artikelen ...                Back to the index of articles ...   

  De vliegtuigontwerper Frederik (Frits) Koolhoven
Nederlandsche Maatschappij voor Luchtvaart (1910-1912)
Koolhoven in Engeland (1912-1919)
Nationale Vliegtuig-Industrie (1920-1925)
Koolhoven-Vliegtuigen (1925-1931)
Koolhoven-Vliegtuigen (1932-1933)
N.V. Koolhoven-Vliegtuigen (1934-1940)
De Koolhoven-fabriek op Waalhaven, circa 1939
  The aircraft designer Frederik (Frits) Koolhoven
Nederlandsche Maatschappij voor Luchtvaart (1910-1912)
Koolhoven in England (1912-1919)
Nationale Vliegtuig-Industrie (1920-1925)
Koolhoven-Vliegtuigen (1925-1931)
Koolhoven-Vliegtuigen (1932-1933)
N.V. Koolhoven-Vliegtuigen (1934-1940)
The Koolhoven factory on Waalhaven, c. 1939

Koolhoven in Engeland (1912-1919)

1. Bij Armstrong, Whitworth

Van de vliegtuigen die Koolhoven bij Armstrong, Whitworth ontwierp zijn ons (nog) geen nadere gegevens bekend. Wel hebben we enkele foto's, namelijk van de FK-1, de FK-8, de FK-10 en de FK-11. Die drukken we hieronder in veel groter formaat af dan op de Koolhoven-beginpagina mogelijk was.

Koolhoven in England (1912-1919)

1. At Armstrong, Whitworth

We do not have any technical data of the planes Koolhoven designed when working for Armstrong, Whitworth. What we do have is a set of photos, showing the FK-1, the FK-8, the FK-10 and the FK-11. We print those photos here in much bigger size than was possible on the Koolhoven-starting page.

Koolhoven FK-1

Koolhoven FK-1

Koolhoven FK-8

Koolhoven FK-8

Koolhoven FK-10

Koolhoven FK-10

Koolhoven FK-11

Koolhoven FK-11


2. Bij British Aerial Transport Company Ltd (B.A.T.)

Van enkele vliegtuigen die Koolhoven bij de British Aerial Transport Company ontwierp weten we meer. Dit zijn het jachtvliegtuig(je) FK-23 en het passagiersvliegtuig FK-26. Van het sportvliegtuig FK-28 weten we alleen, dat het in 1919 ontworpen en gebouwd is. Het werd op de E.L.T.A. gedemonstreerd. Vermoedelijk werd slechts één exemplaar gebouwd.

2. At British Aerial Transport Company Ltd (B.A.T.)

More details are available for some of the planes Koolhoven designed when working for the British Aerial Transport Company. One is the (small) fighter plane FK-23, another is the passenger plane FK-26. Of the pleasure plane FK-28 we only know it was designed and built in 1919, to be shown on the E.L.T.A. that year. Presumably only one was built.

Koolhoven FK-23 ("Bantam")

Koolhoven FK-23

Dit was een (verrassend) kleine dubbeldekker jager. De piloot keek over de bovenvleugel heen. De eerste serie van 12 werd eind 1918 afgeleverd. Aanvankelijk werd gebruik gemaakt van de nieuw ontwikkelde Wasp-motor, gefabriceerd door A.B.C. Motors. Deze motor met 7 radiaal geplaatste luchtgekoelde cilinders leverde 170 pk. Althans, wanneer hij werkte. De motor leed namelijk aan ernstige kinderziekten. Er zijn in totaal maar 75 van deze Wasp-motoren gebouwd. Latere produktiemodellen kregen een Wasp Mark II, die minder storingen kende en bovendien 200 pk leverde. De spanwijdte van de FK-23 was een luttele 7,6 meter (25 ft). De romp (van het semi-monocoque type) werd geheel in hout gebouwd, de vleugels ook.

This was a surprisingly small biplane fighter. The pilot looked over the top of the upper wing. The first batch of twelve was delivered at the end of 1918. The original design incorporated the newly-developed Wasp-engine, manufactured by A.B.C. Motors. This engine with 7 radially placed air-cooled cylinders developed 170 hp. That is, if it functioned. It suffered however many teething troubles. In all, just 75 of these Wasp engines were ever built. Later production models were given a Wasp Mark II engine, which was more reliable and at the same time more powerful, delivering 200 hp. The wingspan of the FK-23 was a tiny 7.6 meter (25 ft). The fuselage was a semi-monocoque type fully built in wood, as were the wings.

tekening van de Koolhoven FK-23
plan of the Koolhoven FK-23


Koolhoven FK-26 "Limousine"

Koolhoven FK-26

Het eerste als zodanig ontworpen gesloten verkeersvliegtuig, voor 4 passagiers. De passagiers zaten in een gesloten cabine vooraan; de piloot daarentegen zat in de open lucht, vrijwel geheel achteraan. Dit toestel werd in 1919 gebouwd. Het vloog de vermoedelijk allereerste vaste lijndienst ter wereld, volgens de brochure op de lijn London-Amsterdam. In werkelijkheid werd aan Nederlandse zijde geland in Soesterberg.

The very first built-as-such (dedicated) passenger plane, for four passengers. The passengers sat in a closed cabin, situated rather forward, between the wings. The pilot sat far to the rear, in the open air. This plane was constructed in 1919. It flew the (presumably) very first aerial service, according to the brochure on the line London-Amsterdam. In practice, the plane landed at Soesterberg. not Schiphol.

Koolhoven FK-26

naar de top    naar de top to the top    to the top