Nederlands   English
 1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11 

dommekracht / jack

ALEX DEN OUDEN
EINDHOVEN - NEDERLAND

 1024×768
   (min.)
Oude techniek en werktuigbouw,
industriële geschiedenis en archeologie
Historical engineering and technology,
industrial archaeology and history
© AdO 1998 ... 2004

     


      Terug naar de index der artikelen ...                Back to the index of articles ...   

  De vliegtuigontwerper Frederik (Frits) Koolhoven
Nederlandsche Maatschappij voor Luchtvaart (1910-1912)
Koolhoven in Engeland (1912-1919)
Nationale Vliegtuig-Industrie (1920-1925)
Koolhoven-Vliegtuigen (1925-1931)
Koolhoven-Vliegtuigen (1932-1933)
N.V. Koolhoven-Vliegtuigen (1934-1940)
De Koolhoven-fabriek op Waalhaven, circa 1939
  The aircraft designer Frederik (Frits) Koolhoven
Nederlandsche Maatschappij voor Luchtvaart (1910-1912)
Koolhoven in England (1912-1919)
Nationale Vliegtuig-Industrie (1920-1925)
Koolhoven-Vliegtuigen (1925-1931)
Koolhoven-Vliegtuigen (1932-1933)
N.V. Koolhoven-Vliegtuigen (1934-1940)
The Koolhoven factory on Waalhaven, c. 1939

Koolhoven-Vliegtuigen (1932-1933)

Koolhoven-Vliegtuigen (1932-1933)

Koolhoven FK-46

Koolhoven FK-46

In de herfst van 1933 kreeg de FK-46 zijn luchtdoop. Een open twee­persoons dubbeldekker les- en sportvliegtuig. Het eerste prototype werd in hout gebouwd en kreeg een Cirrus Hermes motor van 115 pk. Het tweede prototype was in technisch opzicht een geheel ander toestel. De romp had nu een staalbuizen-frame. Als de afnemer dat wilde, kon de open cockpit vervangen worden door een lang schuifbaar plexiglazen dak. Ook werd de Cirrus motor vervangen door een Gipsy Major, die 130 pk kon leveren.

The FK-46 first took off in the autumn of 1933. It was an open two-seater biplane instruction and pleasure plane. The first prototype was of wooden construction. It had a Cirrus Hermes engine of 115 hp. The second prototype differed, technically speaking, rather a lot from the first one. The fuselage now had a steel tube frame. The customer could now also opt for a long plexiglass sliding roof. The Cirrus was replaced by a Gipsy Major, delivering 130 hp.

Koolhoven FK-46

In 1934 werd deze verbeterde versie aangeboden aan de Nationale Luchtvaart School (N.L.S.), welke er meteen vier kocht. De Koolhoven FK-46 muntte uit door comfortabel vlieggedrag. Het toestel was dus uiterst geschikt als eerste lestoestel. Vanwege dit dociel gedrag kreeg de FK-46 van piloten al snel de bijnaam "Koe" of "Koebeest".

This improved model was offered to the Nationale Luchtvaart School (N.L.S.) in 1934. They immediately bought four of them. The Koolhoven FK-46 was very easy and comfortable to fly. Particularly useful property for a (first) instruction plane! This tractability soon earned the plane the nickname "Koe" or "Koebeest" (the Cow).

Koolhoven FK-46

Ook de LVA was geïnteresseerd en kocht er één, maar een vervolgorder bleef uit. Uiteindelijk koos men daar voor de Fokker S-9 en de Bückers Jüngmann. De FK-46 van de LVA werd na verloop van tijd weer verkocht aan Koolhoven, die het toestel opnieuw verkocht, nu aan de Zuid-Sumatra Vliegclub in Indië.

The LVA also was interested enough to buy one, but no further orders followed from that direction. In the end, they preferred the Fokker S-9 and the Bückers Jüngmann for instruction purposes. The LVA FK-46 was sold back again to Koolhoven, who resold the plane to the Zuid-Sumatra Vliegclub in Indië.

Jaar
Functie
Bemanning
Motor
Topsnelheid
Plafond
Bereik
Startgewicht
Spanwijdte
Lengte
Onderstel

1932/1933
les- en sportvliegtuig
2
1× De Havilland Gipsy Major 130 pk
175 km/u
4750 m
590 km
850 kg
8,0 m
7,1 m
Koolhoven-stijlen

Year
Task
Crew
Engine
Maximum speed
Ceiling
Range
Starting weight
Wingspan
Overall length
Undercarriage

1932/1933
instruction and pleasure plane
2
1× De Havilland Gipsy Major 130hp
175 km/h
4750 m
590 km
850 kg
8.0 m
7.1 m
Koolhoven struts

tekening van de Koolhoven FK-46
plan of the Koolhoven FK-46 tekening van de Koolhoven FK-46
plan of the Koolhoven FK-46 tekening van de Koolhoven FK-46
plan of the Koolhoven FK-46

Hieronder geef ik enkele fraaie detail-opnamen van de Koolhoven FK-46 en de De Havilland Gypsy motor.

Below I present a few beautiful detail photos of the Koolhoven FK-46 and the De Havilland Gypsy engine.


Koolhoven FK-46
Koolhoven FK-46
De Havilland Gypsy motor, van achter gezien
De Havilland Gypsy engine, seen from the rear De Havilland Gypsy motor, van voor gezien
De Havilland Gypsy engine, seen from the front

Koolhoven FK-47

Koolhoven FK-47

Van de Koolhoven FK-47 is slechts één exemplaar gebouwd, naar de wensen van de opdrachtgever. Het was een fraai gelijnde kist, zonder spectaculaire prestaties. De allereerste vlucht (naar de Dolomieten) moest afgebroken worden wegens motorproblemen. Hetzelfde probleem deed zich in 1936 nog een keer voor. De piloot maakte een noodlanding en kwam daarbij terecht in het door Hitler bezette Rijnland. Na een streng verhoor werden hij en zijn passagier onder militaire bewaking het land uitgezet. Het toestel werd gelukkig enige dagen later vrijgegeven.

Just a single copy was built of the Koolhoven FK-47, to the customer's specification. It was very neat in appearance, but its performance was not much above average. The very first flight, to the Dolomites, had to be cut short due to engine troubles. This same problem occured in 1936, when the pilot had to make an emergency landing in the Rheinland - which was then occupied by the Hitler armed forces. After a difficult interrogation, the pilot and his passenger were shown out of the country under strict military surveillance. A few days later the plane was released.

Jaar
Functie
Bemanning
Motor
Topsnelheid
Startgewicht
Spanwijdte
Lengte

1933
sportvliegtuig
1
1× De Havilland Gipsy Moth 130 pk
188 km/u op 2000 m hoogte
830 kg
8,0 m
6,8 m

Year
Task
Crew
Engine
Maximum speed
Starting weight
Wingspan
Overall length

1933
pleasure plane
1
1× De Havilland Gipsy Moth 130 hp
188 km/h at 2000 m height
830 kg
8.0 m
6.8 m


naar de top    naar de top to the top    to the top