De Koolhoven FK-40, ontwikkeld in opdracht van, en in dienst geweest bij de KLM, was een klein eenmotorig toestel, dat op de binnenlandse lijnen dienst zou doen als luchttaxi, licht transportvliegtuig en voor rondvluchten. Er werd maar één exemplaar gebouwd. Dit kreeg de registratie PH-AES, en dus al gauw de bijnaam "Piet Haas". In 1936 werd het toestel verkocht aan een sportvlieger, die het op zijn beurt in februari 1937 doneerde aan het Spaans nationalistische leger, dat het gebruikte als transport en ambulance vliegtuig in de Spaanse burgeroorlog.
Het vleugelontwerp van de FK-40 is later opnieuw toegepast in de FK-48.
Jaar |
1927 |
Zaken- en sporttoestel voor 2 passagiers, in dienst geweest bij de KLM. Het prototype vloog voor het eerst in 1928, met Hein Schmidt Crans aan het stuur. Voor dit toestel hergebruikte Koolhoven het ontwerp van de vleugel en het staartgedeelte van de FK-30.
In Nederland deed de FK-41 het nooit erg goed. Er zijn slechts 7 stuks verkocht, die allen voor 1940 al zijn afgeschreven. Een van de zeven, de in Denemarken geregistreerde OY-DOD, vloog de Melbourne race in 1934.
Jaar |
1928 |
In Engeland werd het toestel een groter succes. Marcel Desoutter kocht een licentie en startte een bedrijf waar de FK-41 onder de naam "Dolphin" in redelijke aantallen is gebouwd. Desoutter begon ermee, twee toestellen bij Koolhoven te bestellen, waarvan hij er eentje meteen doorverkocht aan een Australiër. Daar bleef dit toestel tot 1937 vliegen.
Het tweede toestel, geregistreerd als G-AAGC, werd eerst aangepast (onder meer in neus en roeren), waarna het als voorbeeld fungeerde voor een serie van 28 toestellen. Deze staan bekend als de Mark 1, voorgesteld op de Olympic Aero Show van juli 1929. Ze hadden een Cirrus Hermes motor van 105 pk. Een tweede serie van 13 exemplaren kreeg een 25 pk sterkere Gipsy III motor. In deze serie werden trouwens de roeren opnieuw gemodificeerd en ook wielremmen aangebracht.
Dit toestel heeft Koolhoven ontworpen voor eigen gebruik. In de periode medio 1929 tot begin 1932 verscheen hij met dit toestel op diverse grote vliegevenementen. In februari 1932 verkocht hij het; in juni van dat jaar ging het verloren bij een ongeluk.
Jaar |
1929 |
De Koolhoven FK-43 was een vierpersoons cabinevliegtuig. Het toestel is de directe opvolger van de FK-41. Er werden er 12 van verkocht. De KLM was de grootste gebruiker, zij zette het toestel bij voorkeur in als vliegtaxi. Het prototype vloog voor het eerst in 1931. Dit was een mooie, evenwichtige machine. Heel geschikt voor binnenlandse vluchten, omdat zij ook op kleine velden kon opstijgen en landen. Het toestel was ook in gebruik als opleidingsvliegtuig voor verkeersvliegers.
De meest memorabele daad ooit verricht met de FK-43? Ongetwijfeld het overvliegen van de voetbalschoenen van Puck van Heel naar Antwerpen. Van Heel was aanvoerder van het Nederlandse elftal dat op 29 april 1934 in Antwerpen tegen België moest aantreden. In Antwerpen bleek dat Van Heel zijn schoenen vergeten was .... Nederland won, met 4-2, beslist dankzij de inzet van een FK-43.
Het scheelde trouwens niet veel, of het ontwerp van de FK-43 was nooit afgemaakt. De eerste klant, de Amerikaanse miljonair Van Lear Black, verdronk vóór het toestel kon worden afgeleverd. Koolhoven verkocht een licentie aan een ander bedrijf, bouwde een voorbeeldtoestel en leverde dit af - en toen ging dat bedrijf over de kop. Het voorbeeldtoestel verdween spoorloos.
Gelukkig vond Koolhoven in de KLM een afnemer. Eerst werd één toestel aangeschaft; dit verongelukte net een maand later. In die korte tijd had het echter prima voldaan. Er werden er nog 'ns zes besteld. Na het neerstorten van twee van de zeven werden er opnieuw twee gekocht.
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden vier van de KLM-toestellen door de LVA gevorderd. Ze kregen de codes 960, 963, 965 en 966. Van deze gevorderde toestellen kon er slechts één ontkomen naar Engeland, waar het enige tijd als verbindingstoestel dienst deed.
Na de oorlog werden er nog eens acht FK-43 toestellen bij Fokker gemaakt, die als "Fokhoven" door het leven gingen. Op eentje na zijn ze allemaal gesloopt. De overgebleven kist staat nu het Automuseum in Raamsdonkveer. Feitelijk werd het oorspronkelijk ontwerp zo sterk gemodificeerd, dat ze niet echt als Koolhovens te herkennen zijn.
Jaar |
1931 |
Een tweepersoons sportvliegtuig. De FK-44 werd alleen op bestelling gemaakt. In totaal werden twee bestellingen verkregen, beide van bankdirecteuren. Slechts één van deze bestellingen is werkelijk afgebouwd. Het toestel werd in 1931 afgeleverd. In 1932 werd het afgeschreven ....
Jaar |
1931 |
Dit lichte sportvliegtuigje werd eind 1931 besteld door de Franse stuntvlieger René Paulhan. Als invlieger van Nieuport-Delage had deze de beschikking over een NiD 481 stuntvliegtuig, maar hij zocht een lichter toestel. Dit vond hij via zijn vader, een goede kennis van Koolhoven. In 1932 maakte de FK-45 zijn eerste vlucht, door Koolhoven zelf uitgevoerd. Het duurde tot 1934 eer het toestel door Paulhan werd opgehaald. In 1936 deed hij het alweer van de hand; in 1938 werd het afgeschreven.
Jaar |
1931/1932 |